Hydrostatyczne zawory skrętu – inaczej nazywane orbitrolami, idealnie używane są do wspomagania kierownicy. Są jednymi z najchętniej kupowanych wspomagających części rolniczych. Jedynymi z popularniejszych są te, które zostały stworzone przez duńską markę Danfoss. Nowoczesne maszyny i pojazdy mają w swoim wyposażeniu specjalne sterowniki nazywane orbitolami hydraulicznymi. Jest to część odpowiedzialna za kontrolę prawidłowości działania kół skrętnych pojazdów. Określane są również mianem zaworów skrętu. Ich praca polega na otwieraniu i zamykaniu przepustu cieczy w układzie hydraulicznym.
Przy zakupie warto zwracać uwagę na to, by urządzenia gwarantowały jak najwyższy komfort pracy operatora, a jednocześnie były uniwersalne i posiadały kompaktową budowę. Orbitole często w swoją konstrukcję wbudowane mają różnego typu zawory, takie jak elementy przeciwwstrząsowe, przelewowe lub zwrotne. Często można je spotkać w zestawach, razem z kolumną kierowniczą, kołem kierownicy i pokrętłem.
Zastosowanie hydrostatycznych zaworów skrętu:
- ciągniki
- kombajny
- ładowarki teleskopowe
- maszyny budowlane
- maszyny leśne
- maszyny rolnicze
- samochody ciężarowe
- statki
- wózki widłowe
Profilaktyka stosowania
Orbitrole najczęściej montowane są w pojazdach, które nie posiadają wspomagania. Niestety ze względu na ich różną budowę, nierzadko dochodzi do niewłaściwego wyboru lub nieprawidłowego montażu. Wskutek czego bardzo często pojawiają się usterki w momencie eksploatacji. Warto pamiętać, że nie wszystkie hydrostatyczne zawory skrętu posiadają zabezpieczenie, które jest niezwykle istotnym elementem. Podczas wymiany orbitroli, należy zapoznać się z zaleceniami producenta dotyczącymi wymiany. Pozwoli to uniknąć uszkodzeń suwaków w poszczególnych modelach.
Przyczyny nieprawidłowego działania
Naturalnie przyczyny usterek nie leżą tylko po stronie złego montażu lub nieprawidłowego użytkowania, ale również wynikają ze zwykłego zużycia. Orbitrole można poddawać regeneracji.
Usterkę najszybciej można wykryć, gdy zaobserwujemy wyciek oleju na wałku napędowym, najprawdopodobniej jest to wynik przecieków wewnętrznych. Niestety w tego typu przypadkach wymiana uszczelniaczy nie spowoduje zniknięcia problemu. Jedynym wyjściem będzie regeneracja suwaków.
Kolejnym objawem powodującym przeciek na suwakach jest problem z zachowaniem prostej jazdy. Jest to niezwykle niebezpieczne, ponieważ pojazd stanowi zagrożenie w ruchu drogowym. Nie warto przeciągać naprawy, ponieważ proces regeneracji tej części przebiega bardzo szybko.
Hydrostatyczne zawory skrętu w zależności od wersji mogą występować w różnych konfiguracjach:
- Otwarte z reakcją od kół
- Otwarte bez reakcji od kół
- Zamknięte, Linia LS, bez reakcji od kół
- Zamknięte, bez reakcji od kół
Pierwsze dwa charakteryzują się tzw. Open center, czyli są przeznaczone do używania w układach otwartych. Natomiast pozostałe dwa to tzw. Closed center z przeznaczeniem do stosowania w układach zamkniętych.